Verslag bijeenkomst 8 tot 80 op 22-9

bibliotheek

Als reactie op onze uitnodiging zijn ruim veertig mensen aanwezig in de ontmoetingsruimte van de biliotheek Almelo. Onze voorzitter Anneke heet de mensen welkom en stelt iedereen voor. Daarna introduceert zij inleider Wim Bot en Dick Buursink die de discussie zal leiden.

Eerst gaat de microfoon naar Wim Bot. We kijken en luisteren naar een interessante lezing over de fiets als vervoermiddel van de toekomst voor jong en oud. Hij neemt ons mee in zijn helder visie op bevorderen van fietsverkeer als noodzaak.

“Wat kan de fiets doen voor de stad?”
Nu de steden vollopen met auto’s en de bijbehorende vervuiling is de fiets het gezonde alternatief, zowel voor de fietser zelf als voor de omgeving. Wim Bot schetst ontwikkelingen in die richting, ook internationaal. In Nederland krijgt dat vorm in o.a. steeds meer 30 km zones, fietsstraten waar de auto te gast is en inrichten van fietsenstallingen in leegstaande panden. Het één en ander wordt geïllustreerd met aansprekende foto’s, waaronder een aantal uit Almelo.

Na de pauze geeft Dick Buursink al eerste het woord aan de aanwezige raadsleden met de vraag hoe Almelo er over twintig jaar uit zou moeten zien.
“Wat wil Almelo zijn?”.
Vier van de vijftien partijen zijn vertegenwoordigd. Hun visie is of niet helemaal helder of gematigd, al zou Bert Hümmels van Leefbaar Almelo zelf wel graag in een ideale fietsstad wonen. De gemeente was verder vertegenwoordigd met een ambtenaar.
Almelo is niet alleen een stad met vele partijen, maar ook een armlastige stad. Er is geen budget voor fietsverkeer en ook ontbreekt er een recent concreet beleidsplan gericht op de fiets. Dat laatste is er in de meeste gemeenten wel volgens de deskundigen. In Almelo wordt er alleen meegelift met andere werkzaamheden, puur hap-snap beleid volgens onze vroegere voorzitter José Floris. Dick Buursink wijst erop dat uiteindelijk de raadsleden het voor het zeggen hebben als het gaat om vaststellen van fietsbeleid.

Een van de andere aanwezigen, Hans Wessels noemt de ontwikkelingen rond zelfrijdende auto’s. Als dat door zou zetten kan de stad ook voor fietsers anders ingericht worden. Auto’s kunnen iemand afzetten en zelf buiten de stad parkeren waardoor meer ruimte overblijft. Als auto’s automatisch in hun snelheid beperkt worden zijn geen snelheidsbeperkende maatregelen als fietspaaltjes meer nodig.

 

verkeersbord afstappen wegdek
Violierstraat

Een vertegenwoordiger van de scootmobielclub wijst op het slechte onderhoud aan wegen. Als er dan wat gebeurt kan de gemeente aansprakelijk gesteld worden stelt Wim Bot. Het bord op de Violierstaat, ‘slecht wegdek, fietsers afstappen’ is een voorbeeld van indekgedrag om een claim te voorkomen.
Verder vragen mensen uit de zaal nog aandacht voor de toename van toename van de E-bike en onvoorzichtig gedrag dankzij mobieltjes. Voor gebruik van mobieltjes tijdens het fietsen is nog geen oplossing, maar het probleem met de E-bike valt erg mee. Volgens Wim Bot rijden volgens onderzoek E-bikes nauwelijks sneller dan gewone fietsen. Wel neemt het fietsgebruik vanwege die ontwikkeling toe en moeten daarom fietspaden breder worden. Speedpedelecs die 45 km per uur kunnen vormen een groter probleem, vergelijkbaar met de scooters.

Vervolgens komt er nog een groot aantal concrete situaties in Almelo aan bod. We hebben ze genoteerd en zullen er in de toekomst aandacht aan besteden.

Met een presentje voor de spreker en discussieleider sluit Anneke de vergadering.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *