Direct naar inhoud
Fietsersbond Almelo

Binnenstadsplan 2006

Gepubliceerd op:

In 2006 hebben we ons actief bemoeid met de plannen van de gemeente voor de binnenstad. Intussen zijn vanwege de crisis de plannen alweer rigoreus gewijzigd of op de lange baan geschoven. Hier ons commentaar op het plan van toen.

 Binnenstadsplan 2006

De gehele binnenstad zal in de komende jaren gaan veranderen. Als fietsersbond willen we daar nu al direct op inspelen. De gemeente heeft rigoreuze plannen. Wordt de fietser daar ook beter van? Wij als bond gaan ons sterk maken voor de fietser.
Wij kunnen echter niet zonder Uw inbreng!
Te denken is aan o.a.voorrangsfietspaden, meer stallingen, betere bewegwijzering, betere toegang tot en naar het centrum,etc.

Commentaar van de fietsersbond almelo op Binnenstadsplan

Wat vervoersstructuur voor fietsers betreft staat het Binnenstadsplan lijnrecht tegenover een eerder goedgekeurd Plan 2010, Fietsverkeer, meestal Fietsnota genoemd.

Wat binnenstadsbezoek betreft gedraagt een deel van de fietser zich essentieel anders dan automobilisten. Fietsers combineren graag: Even nog een nieuwe broek uitzoeken na werktijd; Snel een presentje halen voor je bij een vriendin langs gaat; zowel bij die zaak in het noorden als bij die in het zuiden langs. Dat vraagt om doorgaande verbindingen.

Onze belangrijkste eisen:

Concrete invulling

Ons voorstel voor fietsverbindingen in de binnenstad

Een kaartje met onze eigen invulling

Routes van West naar Oost.

Noord-Zuid

Goede stallingen gewenst

De beugels voor het gemeentehuis worden effectief gebruikt door fietsers. De primitieve klemmen voor Duthler werken hoogstens als signaal dat er fietsers mogen staan. De meeste fietsen staan ernaast. Een droge plek als bij de VVV lokt fietsers, ook zonder stallingen. Zodra stallingen te ver weg zijn parkeren fietsers hun rijwiel tegen de winkelruit.

Een goede stalling is:

Bewegwijzering

Aan de bewegwijzering mankeert nog veel. Ze is niet consequent, onduidelijk en ontbreekt op essentiële plaatsen.
Fietsverbindingen tevens kenbaar maken door een afwijkend wegdek biedt veel duidelijkheid en attendeert de overige weggebruikers op fietsers.