Ideaal en praktijk

Idealiter zou een fietssnelweg gisteren klaar zijn en non-stop via de kortste route langs alle belangrijke plekken lopen. De praktijk is weerbarstiger. Op dit moment, begin 2016, is nog maar ongeveer een kwart van de totale F35 klaar. 

Zeker in een armlastige gemeente als Almelo is de financiering een belemmering, al wordt de F35 onder andere door de provincie gesubsidieerd. Vaak is het wachten op meeliften met andere projecten. Een complicatie is dat de kosten niet altijd evenredig verdeeld worden over de gemeenten. Borne bijvoorbeeld moet per inwoner meer meters fietssnelweg realiseren dan Hengelo. 

Zolang er nog weinig samenhang is tussen de verschillende fragmenten worden de al gerealiseerde delen nog niet tot hun volledige potentieel benut. Veel mensen weten de F35  nog niet te vinden. 

Er is voor gekozen om de F35 zoveel mogelijk langs het spoor aan te leggen. Daarmee zijn veel belangrijke voorzieningen vaak relatief goed bereikbaar, maar er zitten ook haken en ogen aan. Bij overwegen worden fietsers uit de voorrang gehaald om wachten op het spoor te voorkomen. Verder wordt de bereikbaarheid van de fietssnelweg voor fietsers juist door dat spoor belemmerd, zeker nu momenteel Pro Rail zoveel mogelijk overwegen wil laten verdwijnen. In de binnensteden is het vaak lastig om voldoende ruimte te vinden voor de F35. Zeker in de buurt van stations concurreert de fietssnelweg met andere voorzieningen.

Op andere plekken gaat de F35 niet langs het spoor, maar langs een N-weg. Daar worden de fietsers gehinderd door lawaai en uitlaatgasten. 

Andere gebruikers van de F35 kunnen een belemmering zijn, honden bijvoorbeeld, al dan niet loslopend of met een touwtje over het pad. Voor groepen racefietsers is zelfs de F35 niet altijd breed genoeg. Scooters en brommers maken het fietspad onveiliger. Op sommige plekken is er geen andere oplossing dan een fietsstraat en moet de fietser toch weer rekening houden met auto’s.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.