We vinden het teleurstellend om te constateren dat weinig partijen uit de Almelose politiek een totale visie hebben op veilig fietsen door de stad.
Bijna 40% van alle ritten tot 7,5 km worden in Almelo per fiets afgelegd.
Veel mensen, kinderen, scholieren en ouderen zijn aangewezen op de fiets als vervoermiddel.
Voor de Fietsersbond staat veiligheid en comfort daarbij voorop. Een veilig en logisch hoofdfietsroutenetwerk, waaronder veilige schoolroutes en goede bereikbaarheid en mogelijkheden om het centrum te doorkruisen.
Daarnaast is fietsen een duurzame en milieuvriendelijke vorm van mobiliteit.
De Fietsersbond wil graag de positie van de fiets versterken t.o.v. het autoverkeer. Prioriteit voor fietsverkeer en een autoluw centrum.
Parkeerbeleid moet mensen uitnodigen op de fiets naar het stadscentrum te komen. Goede stallingsmogelijkheden, gratis en bewaakt. Ondernemers onderschatten hoeveel boodschappen dagelijks op de fiets worden gedaan. Het gratis parkeren van de auto in het stadscentrum, zoals veel partijen nu voorstaan, staat haaks op prioriteit voor fietsverkeer en daar zijn wij dan ook geen voorstander van.
Parkeervoorzieningen voor de auto in het centrum zijn duur en moeten door de gebruiker worden betaald. Uit landelijk onderzoek blijkt dat de hoogte van parkeertarieven niet leidend zijn in de keuze van mensen om bepaalde steden te bezoeken. Voorop staat of een stad aantrekkelijk is en een goed winkelaanbod heeft.
Versterk de positie van de fiets in de binnenstad, een autoluwe binnenstad komt de leefbaarheid ten goede en maakt het centrum juist aantrekkelijk voor winkelend publiek.
José