Op 6 november is vlakbij station Wierden een nieuwe spoortunnel geopend voor auto- en fietsverkeer. We waren samen met vele anderen aanwezig bij de opening.
Wierden ligt langs een drukke spoorlijn. Zowel de treinen van Twente naar Deventer als van Twente naar Zwolle komen er lang, plus het nodige goederenvervoer. Een ongelijkvloerse kruising kan wachttijd schelen en is veiliger. Vooral scholieren die de op het nippertje een trein wilde halen, probeerden nog wel eens om vlak voor hun trein de spoorwegovergang bij het station over te steken.
Deze scholieren hebben nog meer profijt van de tegelijkertijd aangelegde voetgangerstunnel onder het spoor door. Station Wierden is gepromoveerd tot een station met voor- en achteringang. Iedereen kan aan zijn eigen kant van het spoor instappen. De pas aangelegde fietsenstalling vlak naast de voetgangerstunnel staat al vol. Hij zou wel eens te klein kunnen blijken in de toekomst.
Het fietspad door de tunnel gaat wat minder diep dan de weg voor auto´s. Zo hoort het ook. Toch kost het deze jongedames nog moeite om omhoog te komen. Het kruisen van de spoorlijn zal Wierdenaren op de fiets wel meer energie kosten in de toekomst.
Afgezien van de helling fietst het pad door de tunnel riant. Minder blij zijn we met de uitgang van het fietspad. Het is met recht een uitgang en geen doorgang. Fietsers worden hier geacht ogen in hun rug te hebben. Ze moeten voorrang geven aan auto´s van rechtsachter die van het station komen enerzijds en aan auto´s van linksachter die uit de tunnel komen en rechtsaf slaan anderzijds.